album inspiratie #BLOG

May 31, 2018

 

Onderstaand artikel over mijn zomer release Beautiful World heb ik naar het Nederlands Harp Magazine gestuurd in de hoop dat het geplaatst gaat worden.

 

Beautiful World : 11 harPoems voor klein ensemble
Voor mijn indie-label Harp and Soul Music (HSM) heb ik het Beautiful World album uitgebracht met harPoems; elf muzikale landschappen voor klein ensemble. Met deze harPoems heb ik de intentie een taal te spreken die expressie geeft aan universele gedachtes, emoties en gevoelens. In mijn harPoems zijn tijd, ruimte en stilte (zonder stilte geen muziek!) noodzakelijk, net als in een raak gedicht. In mijn beleving is muziek poëzie, poëzie muziek en existentieel. 


Over de hedendaagse originele (neo)klassieke (minimalistische) harpklanken zijn sound on sound improvisaties opgenomen. De artiesten die een muzikaal antwoord hebben gegeven op mijn harpmonologen zijn: Michael Moore (clarinet), Arthur Bont (drums/percussion), Jan Willem Troost (cello), Rebecca Sier (vocals) en Thijs de Melker (keyboard, bass).

 

Landscape-music

“Muziek waarbij elke noot de omringende stilte accentueert en ook omgekeerd.”

Dit is een treffende omschrijving van mijn werk door het JAZZmozaiek magazine. Ik geloof namelijk in de kracht van ingetogen en verstilde muziek met een grote vleug melancholie; een mystieke en lyrische note-score die de interne en externe landschappen waarin wij ons bewegen visualiseert, zogenaamde landscape-music.

 

 

Soundsculpturen
Muziekweb schrijft: “Anne Vanschothorst maakt poëzie, denkbeeldige sculpturen en landschappen met haar harp.” Ik voel mij steeds meer een beeldhouwer in een atelier die soundsculpturen maakt dan een podiumkunstenaar - ik ken mijn weg, voor nu. De soundsculpturen (audio-art) voor Beautiful World heb ik dusdanig gemaakt alsof je in een driedimensionale omgeving verkeert; een ruimte met concrete harPoems waar je werkelijk tussen de noten kunt zijn.

 

 

Inspiratie
Harpmuziek gefuseerd met andere kunstvormen fabriceert een ander geluid, een nieuwe vorm, kleur, beweging en visie. Ik gebruik daarom de trial-error methode voor (free)improv. sonic-art experimenten, spoken word, geschreven poëzie en (bewegend) beeld. In mijn HARPlab wordt muziek visueel, tastbaar of een spreekstem en visual-art auditief.  #ARTfusion

 

Ik heb kaders nodig om cross-over producties te kunnen maken. Nieuwsgierig en eigenzinnig als ik ben zoek ik de grens op van mijn voelen, weten en kunnen. Ogenschijnlijke ongebruikelijke kunstfusies katalyseren innovatie. Waar verschillende werelden elkaar ontmoeten, kunnen opwindende nieuwe ideeën en cutting-edge formats ontstaan en van meerwaarde zijn. Deze try-outs inspireren mij om te leren en zonder artistiek compromis mijn werk te vernieuwen, om zo de integriteit van de producties te waarborgen. Mijn sound-search is een levenslange reis.

 

Met andere woorden: bij het maken van het Beautiful World project liet ik mij inspireren door authentieke muziek, poëzie, film, beeldende kunst, natuur en de schijnbare onschuldige dagelijkse impressies, alles wat indruk maakt op mij vertaalt zich via mijn 47 snaren. De muziekstukken vertellen een verhaal over de zoektocht en het verlangen naar een mooie wereld. Ikzelf heb soms de behoefte om te verdwijnen in de muziek .. tussen de noten .. een andere realiteit, in een wereld van schoonheid en troost. Misschien wil de luisteraar wel met mij mee.

 

Het Beautiful World album is verkrijgbaar als limited edition CD via de officiële harpandsoul.com website.

 

Tags:

Please reload

landscapemusicorg.png

'Minimal harp in landscape music reflects and evokes landscape, nature and place.' AV | LandscapeMusic.org